دانشمندان می گویند رژیم غذایی 5 به 2 می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد

تحقیقات جدید نشان می دهد که رژیم های روزه داری متناوب(5 روز در هفته مجاز به خوردن هر نوع و مقداری از غذا و دو روز در هفته روزه داری) می توانند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهند و باعث ایجاد عوارض جانبی شوند.
گروهی از دانشمندان نشان دادند که در حالی که رژیمهای روزه داری می توانند سبب کاهش وزن شوند، همچنین می توانند باعث کاهش عملکرد انسولین - هورمون تنظیم کننده ی قند خون- شده و منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت گردند.
در نتیجه، محققان از مردم خواستند که قبل از شروع یک برنامه کاهش وزن مانند روش روزه داری 5: 2 با پزشک خود مشورت کنند.
 
دکتر Ana Bonassa از دانشگاه سائو پائولو در برزیل گفت: این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد رژیم های غذایی روزه داری متناوب، علیرغم کمک به کاهش وزن، ممکن است واقعا به لوزالمعده آسیب زده و عملکرد انسولین را در افراد سالم طبیعی تحت تاثیر قرار دهند، و منجر به دیابت و مشکلات جدی سلامت شود.
به منظور بررسی پیامدهای رژیمهای غذایی مانند 5: 2 ، محققان اثرات روزه داری یک روز در میان را بر وزن بدن، میزان رادیکالهای آزاد و عملکرد انسولین در موشهای صحرایی بالغ سالم در طی یک دوره ی سه ماهه بررسی کردند.
این یافته نشان داد اگرچه وزن بدن و مصرف غذای این حیوانات در طی این دوره کاهش می یابد، اما میزان بافت چربی در شکم آنها افزایش یافته است.
علاوه بر این، سلول های پانکراس ترشح کننده ی انسولین، آسیب دیده اند و همچنین غلظت رادیکال های آزاد و نشانگرهای مقاومت به انسولین افزایش یافته است.
Bonassa افزود: ما باید در نظر داشته باشیم افرادی که دارای اضافه وزن بوده یا چاق هستند و برای رژیم های روزه داری متناوب انتخاب می شوند، ممکن است به انسولین مقاوم باشند، بنابراین اگرچه این رژیم غذایی ممکن است منجر به کاهش وزن سریع این افراد شود، اما در بلند مدت می تواند اثرات مخربی بر سلامت آنها( مانند ابتلا به دیابت نوع 2) ، بر جا گذارد.
اگر چه این داده های جدید در موش هایی با وزن نرمال بدست آمده و نتایج مثبتی بر وزن و مصرف غذای این حیوانات داشته است، اما همچنین نشان دهنده ی اثرات مضر آن در دراز مدت است. به همین دلیل، محققان اعلام کردند که به تحقیقات بیشتری برای ارزیابی تأثیر اینگونه از رژیم ها بر انسان، به ویژه کسانی که در حال حاضر با مسائل متابولیک مواجه هستند، نیاز دارند.  محققاندر حال حاضر قصد دارند مکانیسم تاثیر این نوع از رژیم های غذایی را بر اختلال در پانکراس و عملکرد انسولین بررسی کنند.

منبع:

https://www.independent.co.uk/life-style/diets-fasting-52-diabetes-risk-increase-side-effects-weight-loss-health-a8361266.html